Pyrröt kuuluvat laajempaan alaryhmään I-Y17220, jota on edeltänyt mutaatio I-Z2045. Sekin on tapahtunut nopeasti ajanlaskun ensimmäisillä vuosisadoilla pian I-L258:n jälkeen. I-Y17220 on tapahtunut muutama sata vuotta myöhemmin, sen ollen YFullin arvion mukaan noin 1300 vuoden ikäinen mutaatio.

Se on syntynyt joko oletettavasti vielä Satakunnassa tai Varsinais-Suomessa. Kuitenkin kaikkien tästä mutaatioista polveutuvien yhteinen kantaisä olisi lähempänä eli keskimääräisten mutaatioarvojen perusteella rautakauden lopulla, noin 1100–1200-luvulla. Myös seuraava mutaatio I-BY32822 on seurannut pian tätä. Kun päästään viimeiselle tämänhetkiselle oksalle (I-Y50616), olemme edenneet Pyrröjen haarautumaan.

Mistä esivanhempamme on kotoisin? Meitä kiinnostaa, olivatko hänen esivanhempansa niitä, jotka tulivat Karjalaan 1600-luvulla Savosta? Savosta siirtyneet tulokkaat saattoivat olla toki "paluumuuttajiakin" - Savoa kun oli aiemmin asutettu Laatokan Karjalasta käsin. Toisaalta karjalainen ortodoksisukukin saattaa olla läntistä alkuperää (esim I-haploryhmää).

Esim. Kurkijoen muinaislöydöt kertovat lännestä tulleesta asutuksesta jo 800-luvulla. Vikingit purjehtivat idäntiellään myös Laatokalla.  Heidän perimäänsä lienee jäänyt seudulle? Viipuri houkutteli aikoinaan kauppiaita niin Saksasta kuin Baltistakin. Sieltäkö siis? DNA-sukututkimus antaa mahdollisuuden saada tämäntyyppisiin kysymyksiin vinkkejä ja vastauksia. Entä onko Luovutetun Karjalan eri alueilla havaittavissa toisistaan poikkeavaa geneettistä alkuperää?

Pyrrön sukuseura ry, on tehnyt neljän muun DNA- oksahaaraan

(I-Y59616) kuuluvan suvun kanssa sopimuksen yhteistutkimuksesta.

Laatokan Karjalan Pyrröt

Pyrrön sukuseura ry

Pekka Pyrrö s.n. 1640-1645 Ruskeala, Soanlahden kylä

Impilahden Nissiset

Tuomas Nissinen s.n. 1690, k.n. 28.5.1756

Soanlahden Nissiset

Pekka Pekanpoika Nissinen s.n. 1669-1685 Soanlahti, k.n. 1754

Savon Kaukoset

Olli Nissinen s.n. 1510 Juva, Joroinen, Kaitainen

Varsinais-Suomen Laaksoset

Petter Jacobson s. 29.6.1705 Kalanti, Korpi, k. 18.12.1763 Vehmaa, Mylly

Tutkimus valmistuu keväällä 2024

Finland DNA, Suomi DNA

Finland DNA - Background | FamilyTreeDNA

DNA-testin näytteenantopakkauksen tilauslomake, jolla samalla liityt Finland DNA-vertailuprojektin jäseneksi.

"Kurrinsuku" linkistä: löytyy erittäin kattavasti ja selkeästi tietoa mitä DNA- tutkimus sisältää.

Pyrröt kuuluhat haploryhmään I1

Asiakirjatutkimuksia 2 kpl vielä saatavissa,tilaukset spostilla.

à 20€ / kpl, sis.postimaksut

Lainaus väliraportista 30.9.2022

”Uudemmat BigY-tulokset ovat vieneet tutkimuksen mielenkiintoiseen suuntaan. On osoittautunut, että Nissisten suku on aiemmin luultua keskeisempi koko alahaploryhmässä. Impilahden ja Ruskealan Soanlahden Nissiset sekä Soanlahden Pyrrön suku ovat SNP-mutaatioiden tasolla jokainen yhtä läheistä sukua keskenään. Todellisuudessa kaikkien keskinäinen sukupolvien yhdistymisen väli ei luultavasti ole sama.

DNA-tuloksista voidaan siis päätellä, että Joroisten Kaukoset eli entiset Nissiset ovat eri kantasukuhaaraa kuin Pyrröjen ja Karjalan Nissisten linjoihin johtava vanhat kanta-Nissiset. Vaikuttaa, että Nissiset olisivat muuttaneet Pohjois-Savosta Laatokan Karjalaan.

Varsinais-Suomen Laaksosen linjan (yhteinen kantaoksa I-Y50616) on ainoastaan yhden SNP-mutaation päässä Joroisten Nissisten linjana tunnetusta oksasta (I-FTN5728). Kovin montaa sukupolvea tuskin erottaa Nissisten kantajuurta ja Varsinais-Suomen Laaksosen linjasta. Tästä voidaan päätellä se, että Nissisen nimi juontanee Varsinais-Suomen Nissilän talosta, joka on kannettu mukaan Savoon.”

Tutkimuksen toteuttaja

Sukututkija FM Ari Kolehmainen, Suku- ja historiapalvelu Menneen jäljet, www.menneenjaljet.fi